Autoballett

2014-2017
mercimax, karin-arnold-jessica-huber

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Autoballett is a sensually choreographed ode to the fading yet history-charged era of the automobile. Slightly overwhelmed it offers a look into the future of our children.

The car, romantic and murderous symbol of freedom won’t make it into the future of transportation. It will fall by the wayside despite the fact that it has served as a symbol for an inevitable dilemma of the affluent society: Sustainability does not always match with an indulgent lifestyle... Let’s take another look at the car all the same. On stage. All aboard! Let’s hit the road! Tonight all the roads are a stage! Mercimax invites you to a nostalgic choreography of individual traffic with Tesla drivers, amateurs of old-timers, drivers of funeral cars, environmental activists and band bus owners.

In brief, our project “Autoballett” addresses how our educated, connected, central-European generation deals with the great quantity of information about the at times controversial consequences of its actions, as well as the fact that in practice, acting sustainably doesn’t always meet the requirements of an enjoyable life. The car, a romantic and murderous one-time symbol of freedom, embodies the complex dilemma facing us, who live in prosperity. This project explores the relationships and stories that drivers have with their vehicles, as well as the different perspectives that conscientious non-drivers have to cars in general. We ask how they confront the freedom of choice and the finite nature of human existence. Autoballet is a kind of sensual, choreographed ode to the fading epoch of automobiles and draws attention to our children’s future.

eine Koproduktion mit dem Fabriktheater, Rote Fabrik Zürich

Echoes & Traces

Echoes & Traces

"wahrlich grandioses Ballett" Thomas Wyss, Tagesanzeiger, 10.6.14

"ein äusserst gelungener Abend" Isabelle Jakob, NZZ, 10.6.14

"... Alles in allem ist dieser Abend ziemlich abgefahren. ... Und die Zuschauerin? Die befällt bei diesem aufwendigen und exklusiven Abgesang an ein Erstwelt-Statussymbol auch mal das schlechte Gewissen. Schuld ist der Gedanke, hier einem Phänomen beizuwohnen, das angesichts größerer globaler Probleme ziemlich absurd erscheint. ..." Julia Stephan, nachtkritik, 9.6.14

"... Die Theaterform, der sich mercimax in dieser Performance verschrieben hat, fußt nur zu einem Teil auf kollektivem Erleben. Wichtiger ist die Eins-zu-Eins-Kommunikation, das Aufbrechen von starren Kommunikationswegen, die im herkömmlichen Theater meist nur in eine Richtung verlaufen. Nicht der Konsum, sondern das gemeinsame Denken, das Sich-Austauschen stehen dabei im Vordergrund und machen anhand des Themas Auto und Verkehr durch eine geschickte Dramaturgie klar, dass wir zwar in ein technisches und soziales Umfeld eingebunden sind, das wir als gegeben annehmen. Aber es macht auch klar, und das ist die Leistung dieser Performance, dass dennoch jede und jeder von uns in einem eigenen Ermessensspielraum dieses Umfeld nutzen und verändern kann..." Elisabeth Ritonja, european cultural news, Vienna, Nov. 2015


"Entre ballet automobile et hommage à Pina, le Belluard ravi", le temps, 2.7.15 > more

"Ballet automobile" au festival du Belluard à Fribourg, rts, 1.7.15 > ecouter

Dates

Dates

28.-29.Mai 2016, Adaption für Krasnojarsk, DNK Contemporary Theatre Festival (RUS) > casting-information

9.-10. Februar 2016, Adaption für Genf, festival antigel > info


30.Okt.- 1.Nov. 2015, Adaption für Wien, Eröffnung theater brut Wien

30.Juni-4.Juli 2015, Adaption für Fribourg, Festival Belluard Bollwerk International


6.Juni 2015, Wiederaufnahme, Restspiele Fabriktheater Rote Fabrik Zürich

19.-21.September 2014,
Wiederaufnah , internationales Tanzfestival yeah yeah yeah, Rote Fabrik Zürich

7.Juni 2014 (Première), Fabriktheater Rote Fabrik, Zürich,
im Rahmen vom Festival Restspiele & Take That

weitere Vorstellungen 8./11./12.Juni (Zusatzvorstellung: 9.Juni)

Team

Team

Concept & artistic creation Karin Arnold, Jessica Huber Musik & Sound design Simon Berz (live-komposition und -spiel), Mischa Robert (Audiotracks) Ausstattung Mirja Fiorentino, Judith Steinmann Dramaturgie Marcel Schwald Flyer Luca Schenardi Produktion Nadine Tobler Mitarbeit Entwicklung & Performance Zürich Detlef Ashiro, Newroz Baz, Simon Berz, Jodok Gloor, Rolf Gyger, Sebastian Krähenbühl, Ramin Mosayebi, Thomas Schlatter, Anna Schlossbauer, Christof Stüssi, Francesca Tappa, Peter Trampe, Jens Woernle

Performance Fribourg Rana Bassil, Jean-Pierre Benz, Jérôme Berbier, Simon Berz, Frédéric Droux, Geneviève Liaudat, Ramin Mosayebi, Josef Ruckli, Gregory Stauffer, Francesca Tappa
Performance Wien Marija Angerer, Domi Hocher, David Jagerhofer, Julius Lankes, Hannah Lichtenwagner, Sonja Metz, Ursula Napravnik, Yvonne Nather, Howard Nightingall, Laura Nitsch, Nina Ober, Francesca Tappa, Joanna Wilk
Performance Genève
Prune Lagner, Emilie Salvaridis Thion, Monica Frisella, Alex Macieira, Sebastian Moitrot, Josef Rucklin, Ramin Mosayebi, Gregory Stauffer, Simon Berz, Francesca Tappa
Performance Krasnojarsk
Anastassia Burmistrova, Andri Behtold, Oleg Maykov, Olga Stepanova, Olga Vysotina, Oxana Budulak, Pavel Voloshinskiy, Victoria Bolotova, Vladimir Melkozerov, Roman Burdukovskiy, Simon Berz,
Übersetzung & Mitarbeit Dramaturgie Anna Torgashina

Interview-Partner/Recherche Philipp Aeby, Thierry Aubert, Frank M. Rinderknecht, Manfred Josef Pauli & Krispin Romang (Mobilitätsakademie & e-Mobility), Luca Schenardi, Marcel Stucki, Vivianne Visschers

besonderen Dank an Mobilitätsakademie & e-Mobility, Stucki Action, Bestattungsamt Stadt Zürich, Green City, Nelly Rodriguez


unterstützt durch Stadt Zürich Kultur, Kanton Zürich, Kanton Zug, pro helvetia, Nestlé pour l’Art, EWZ, Mobility Carsharing


Zurich (CH)